English
English

مساجد اسطنبول

ما هي علاقة المسجد الازرق بالحرم المكي، وآيا صوفيا، ومسجد تشملجا (مسجد اردوغان)؟

المسجد الأزرق، مسجد السلطان احمد، هو احد اهم مزارات اسطنبول الشهيرة في المدينة القديمة. للاسف لا انصح بزيارته حاليا لانه تحت التجديد بقاله كذا سنة ومفيش حاجة تتشاف في الداخل على الاطلاق (اتفرجوا على الصور). اسماه الاوروبيون المسجد الازرق علشان داخله مزين بأكثر من ٢٠ الف قطعة سيراميك زرقاء.

قصته بدأت حوالي سنة ١٦٠٠ م، لما قرر السلطان احمد الاول يبني المسجد الاكبر في الإمبراطورية العثمانية ويكون في مقابل اكبر مسجد وقتها *ايا صوفيا* الموروث من الامبراطورية البيزنطية.

يقال انه امر رئيس الوزراء ببناء مآذن ذهبية (وكان العرف المعماري وقتها ان مآذن المسجد تكون ١ او ٢ او ٤ مآذن)، لكن رئيس الوزراء اتلخبط وسمعها ستة مآذن لان الكلمتين متشابهتين جدا. كلمة ذهب بالتركي altin وستة بالتركي alti.

لما اتعمل المسجد بستة مآذن، غضب رجال الدين وقتها من الشرق للغرب، علشان المسجد الحرام في مكة المكرمة عدد مآذنة وقتها ٦ مآذن، واعتبروه تجاوزا من العثمانيين وقتها وقالوا يعني ان العين ما تعلاش عن الحاجب. ازاي يعمل مسجد عدد مآذنه اكبر من المسجد الحرام.

السلطان احمد تجاوب مع المشكلة بحل بسيط جدا وفي الجون فعلا .... امر ببناء مآذنة سابعة جديدة في المسجد الحرام في مكة المكرمة، ليظل هو المسجد ذو العدد الاكبر في المآذن، والي وصل في وقتنا الحالي مع التوسعات المستمرة الى ١٣ مآذنة.

اما عن علاقة مسجد السلطان احمد بمسجد شملجا، ان الاخير امر اردوغان بنائه حديثا ليكون المسجد الاكبر في تركيا بسعة ٦٣ الف مصلي على احدى تلال اسطنبول السبعة في الجانب الاسيوي ويمكن رؤيته تقريبا من كل مكان في اسطنبول. مسجد كبير جدا وفخم جدا وعدد مناراته ٦ ايضا واصبح هو صاحب لقب *اكبر* مسجد في تركيا.


التعليقات

مقالات أخري